Alcohol schaadt creativiteit

Wat een hardleerse bende zijn we toch! Na talloze rokerscampagnes waar we de rokers de stuipen op het lijf willen jagen met doemscenario’s, blijkt dat de waarschuwingen geen zoden aan de dijk zetten. Vele sigaretten worden nog steeds met een glimlach aangestoken, sigaren worden in deftige kringen nog gretig gerookt. Waarschuwingen zoals ‘Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie’ en ‘roken is dodelijk’ hebben nog niet het gewenste effect. Zou het kunnen dat deze boodschappen te weinig creatief zijn? Misschien zien we liever volgende waarschuwingen op het pakje staan ‘Roken kan je bloedvaten doen krimpen en je potentie doen slinken’ of ‘roken is een enkeltje naar de hemel’. Het zou toch meer blijven hangen niet?

Als het met de sigaret niet lukt, dan misschien met de drank. Want zeg nu zelf ‘Ons vakmanschap drink je met verstand’ maar ook het gezegde ‘als de wijn is in de man, dan is de wijsheid in de kan’ kunnen toch alleen maar het gevolg zijn van een dronken brainstorm? Welke nuchtere ziel kan nu zulke poëtische slogans verzinnen? Hoog tijd om de boel op orde te brengen. Weg met de creatieve en vlotte teksten op alcoholische dranken. De alcoholsector heft nu zelf een waarschuwende vinger op en besluit ‘Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’. Creativiteit? Dat is zo 2023! Gelukkig, als deze saaie tekst net zo effectief zal zijn als bij sigaretten, zal het hun verkoopcijfers niet kelderen en kunnen we nog lang genieten van een biertje, of twee, drie, vier …